Materiały dla nauczycielek i nauczycieli
Szanowni Państwo, poniżej znajdziecie do pobrania scenariusze wszystkich lekcji wraz z załącznikami. Dzięki tej tabeli zorientujecie się, które materiały przyporządkowane są do poszczególnych animacji i na jakich zagadnieniach koncentrują się kolejne lekcje.
Zanim rozpoczniecie pracę z Cyberhistoriami, koniecznie zapoznajcie się z tekstami z Modułu 0, które objaśniają cele, treści i metodologię całego programu, a także zawierają praktyczne wskazówki, jak z powodzeniem korzystać z zamieszczonych na stronie materiałów.
Możecie pobrać pliki z pojedynczymi lekcjami (z tabeli), możecie także pobrać plik z kompletem wszystkich lekcji (poniżej tabeli).Życzymy udanych lekcji!
Moduł O |
|
|
|
|
|
|
|
Moduł I. Selfie |
Definicja cyberprzemocy i jej przejawów. Radzenie sobie z presją rówieśniczą. Słownictwo dotyczące cyberprzemocy i emocji będących konsekwencją naruszenia granic. Bezpieczeństwo i prywatność w sieci. |
Radzenie sobie z presją rówieśniczą. Emocje towarzyszące presji rówieśniczej – rozwijanie słownictwa. |
|
Komunikacja niewerbalna – podstawowe elementy. Spójna komunikacja jako narzędzie opierania się presji rówieśniczej. Ćwiczenie komunikacji niewerbalnej. |
|
Moduł II. Flejmy |
Definicja cyberprzemocy i jej przejawów. Radzenie sobie z presją rówieśniczą. Słownictwo dotyczące cyberprzemocy i emocji będących konsekwencją naruszenia granic. |
Bezpieczeństwo w sieci. Radzenie sobie z presją rówieśniczą. Przyznanie się do błędu i przeprosiny jako strategia obniżania temperatury konfliktu. |
|
Wprowadzenie do komunikowania informacji zwrotnej wg modelu FUKO. Ćwiczenie spójnej komunikacji. Utrwalanie słownictwa opisującego cyberprzemoc. |
|
Moduł III. Hejt |
Stereotypy i uprzedzenia związane z płcią. Seksizm, homofobia, hejt – wprowadzenie do pojęć. Rozwijanie i utrwalanie słownictwa odnoszącego się do uprzedzeń i wykluczania. |
Wprowadzenie do dobrego przepraszania. Nazywanie emocji będących efektem cyberprzemocy. |
|
Ćwiczenie spójnej komunikacji – mowa ciała. Ćwiczenie dobrego przepraszania. |
|
Moduł IV. Bójki na niby |
Lekcja 10: Bójki na niby. Animacja Naruszanie granic fizycznych innej osoby – przemoc i jej konsekwencje. Rozwijanie i utrwalanie słownictwa opisującego emocje. |
Lekcja 11: Bójki na niby. Komiks Reagowanie na przemoc. Rola świadka / świadkini przemocy. Argumenty za niestosowaniem przemocy. |
|
Lekcja 12: Bójki na niby. Scenki Praktykowanie dobrego przepraszania. Ćwiczenie informacji zwrotnej w sytuacji naruszenia granic. Nazywanie i komunikowanie swoich emocji. |
|
Moduł V. Włamanie |
Włamanie na profil w portalu społecznościowym (fraping). Rola świadka / świadkini. Radzenie sobie z presją rówieśniczą. Rozwijanie słownictwa dotyczącego naruszania granic, przemocy i cyberprzemocy. |
Rola świadka / świadkini. Znaczenie reagowania na przemoc. Branie odpowiedzialności za swoje działania. |
|
Ćwiczenie reagowania na naruszenie granic i przemoc. Sposoby na sprzeciwienie się sprawcy – kwestionowanie przekonań sprawcy. Ćwiczenie komunikowania informacji zwrotnej (model FUKO). |
|
Moduł VI. Poza grupą |
Lekcja 16: Poza grupą. Animacja Rola świadka / świadkini. Reagowanie na dokuczanie i wykluczanie. Konsekwencje niereagowania. Wykluczenie i emocje będące jego efektem. |
Konsekwencje wykluczania z grupy. Zapobieganie wykluczaniu i włączanie do grupy rówieśniczej – reagowanie. Nazywanie emocji będących efektem wykluczenia z grupy. Naprawianie konsekwencji swoich czynów. |
|
Rola świadka / świadkini – strategie reagowania na przemoc i wykluczanie. Angażowanie sojuszników / sojuszniczek w reagowanie. Komunikowanie niezgody na dokuczanie i wykluczanie – ćwiczenie informacji zwrotnej (model FUKO). |
Tutaj znajdziesz wszystkie scenariusze lekcji zebrane w jednym pliku: „Cyberhistorie. O bezpieczeństwie i komunikacji w sieci. Scenariusze lekcji dla klas I-VI. Materiały dla nauczycielek i nauczycieli”.
Tutaj natomiast znajdują się zebrane w jednym pliku wszystkie handouty dla uczennic/uczniów: : „Cyberhistorie. O bezpieczeństwie i komunikacji w sieci. Scenariusze lekcji dla klas I-VI. Materiały dla młodzieży”.